Land Serwis

SAM MRT08 (2008) - Michał Małuszyński i Włodzimierz Grajek

08 Pazdziernika 2010
Małuszyński i Grajek to nazwiska budzące respekt wśród polskich off-roaderów. Teraz powalczą o uznanie i szacunek za granicą. Pomoże im w tym SAM MRT08.

Gdyby w latach 90. trafił do jednego z fabrycznych teamów startujących w Dakarze, na pewno walczyłby o najwyższe lokaty. Piotr Małuszyński w Polsce wygrywał wówczas rajd za rajdem – w latach 1991-95 był dwukrotnym mistrzem i wicemistrzem RMPST. Jeszcze jeden tytuł wywalczył w 2003 r.

Jego śladami podąża syn Michał, który w ubiegłym sezonie zwyciężył cykl H-6 Trophy. Teraz chce spróbować swych sił zagranicą. W tym celu wraz z Włodzimierzem Grajkiem, zdobywcą tytułu Mistrza Polski w roku 2006, stworzył zespół Mykogen Rally.

Samochody już czekają przygotowane do startu (dwa kolejne są w budowie). To samodzielnie zbudowane przez Polaków dwa SAM-y MRT08, które – mimo różnic w wyglądzie – charakteryzują się identyczną konstrukcją.

W Dakarze od lat dominują auta Mitsubishi, dlatego decyzja o wyborze bazy przyszłej rajdówki przyszła łatwo. Na warsztat trafiło Pajero z długim rozstawem osi, które rozebrano do ostatniej śrubki. Podstawą przyszłej rajdówki stała się płyta podłogowa, na której nadbudowano przestrzenną ramę rurową wykonaną zgodnie ze standardami FIA.

Za namową Piotra Małuszyńskiego pod maskę trafił 3-litrowy silnik wysokoprężny z BMW X5 o mocy 286 KM. – Diesle to przyszłość tych rajdów! – argumentuje senior zespołu, mając na myśli ich niewielkie spalanie oraz duży moment obrotowy.  Silnik osadzono za przednią osią, starając się ulokować go jak najbliżej środka dla lepszego wyważenia pojazdu.

Obroty wału korbowego przenoszone są na koła za pośrednictwem sprzęgła hydraulicznego Helix i 6-biegowej skrzyni BMW (z przełożeniem wstecznym). Wszystkie mechanizmy różnicowe pochodzą z seryjnego Mitsubishi Pajero.

W budowie kół wykorzystano aluminiowe felgi AL Racing, na które – w zależności od potrzeb – zakładane są różne rodzaje opon BF Goodrich (MT lub G1). Duże prędkości, które rozwija samochód, oraz długie odcinki specjalne, na których przyjdzie mu walczyć, wymusiły zastosowanie mocnych hamulców tarczowych Alcon i wyczynowych klocków Ferodo.

Kluczową rolę w rajdówkach cross-country odgrywa zawieszenie, które musi być wytrzymałe, a jednocześnie bardzo wydajne. Polacy wzorowali się na projekcie Ralliart, który celebrity news przystosowali do swoich potrzeb. Uzupełnieniem są amortyzatory – King bądź Öhlins – które parami są zamontowane przy każdym kole.

Marzeniem naszych off-roaderów jest start w rajdzie Dakar, którego specyfika miała duży wpływ na ostateczną konstrukcję auta. Z myślą o maratońskich, 800-kilometrowych etapach, z tyłu samochodu zamontowano centralnie 170-litrowy zbiornik paliwa ATL Racing, który na długich etapach powinien zaspokoić pragnienie silnika. Na pustynnych wydmach przyda się hydrauliczny podnośnik, którego ramię jest wysuwane pionowo z boku auta (prawego lub lewego), podnosząc go o 60 cm. W podłodze przedziału bagażowego umieszczono zbiornik sprężonego powietrza do pompowania kół.

Zawodnicy jadą w fotelach Cobra przypięci pasami Sablet, mając do dyspozycji obrotomierz Stack, licznik Coralba i kompas Avionica. Na wypadek pożaru zamontowano system gaśniczy OMP.

Jeden z SAM-ów (z maską Jeepa) przyszło już próbę generalną – Włodzimierz Grajek zajął drugą lokatę na II rundzie H4x4. Jesienią oba samochody wystartują w jednym z zagranicznych rajdów baja. W przyszłym sezonie zaliczą pełen cykl Międzynarodowego Pucharu FIA w rajdach cross-country.
Text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro

SAM MRT08 DANE TECHNICZNE
Silnik: wysokoprężny BMW, poj. 2 993 ccm, sześciocylindrowy, R6, moc 210 kW (286 KM) przy 4 400 obr./min  maksymalny moment obrotowy 580 Nm przy 1 700-2 250 obr./min
Skrzynia biegów: man., 6-bieg, sprzęgło Helix
Napęd: stały napęd na obie osie, rozdział momentu 50:50%, blokady mechanizmów różnicowych (centralnego oraz tylnego)
Zawieszenie: niezależne, 2 amortyzatory na koło, skok 25 cm
Wymiary/masy: dł./szer./wys. 4300/1980 /1850 mm, rozstaw kół 1740 mm, rozstaw osi 2810 mm,  masa własna 1940 kg, rozmiar opon 235/85 R 16 (MT)

{artsexylightbox autoGenerateThumbs="true" path="images/stories/Zmoty/SAM_Mykogen" previewHeight="67"}{/artsexylightbox}

Artykuł opublikowany w nr 5 magazynu "Auto Świat 4x4" (wrzesień 2008)

 

Inne zmoty:

  • Łotewski OSCar eO - pierwsza elektryczna terenówka w historii Dakaru
    Łotewski OSCar eO - pierwsza elektryczna terenówka w historii Dakaru
    Zespół Latvian Rally Raid z siedzibą w Rydze jeszcze zanim rozpoczął się Dakar 2012, już może świętować zwycięstwo – ich rajdówka OSCar eO będzie pierwszym autem napędzanym silnikiem elektrycznym w historii, który stanie na jego starcie. Łotewski zespół okazał się lepszy od teamu McRae, który również przygotowywał do startu elektryczne buggy McRae ProDakar 4x2 z Timem Coronelem za kierownicą. Ekologiczny projekt McRae został jednak odłożony na przyszły rok.
  • Sampal 4x4 - Terenowa kosiarka (2005)
    Sampal 4x4 - Terenowa kosiarka (2005)
    W pierwotnym zamyśle miała być mobilną i wydajną kosiarką. W międzyczasie ropucha zamieniła się w – będącego motoryzacyjnym cudeńkiem - królewicza Sampala.
  • Szerpa ATV - łazik z bagien
    Szerpa ATV - łazik z bagien
    Wyciągarki, blokady, reduktory, snorkele, beadlocki... Wszystko to stanowi doskonały oręż do walki w terenie, ale dla mechanika z Petersburga, Alexeia Garagashyana to wciąż było za mało. Rosjanin zamiast udoskonalać auta terenowe, postanowił zbudować własny wehikuł - Szerpę ATV, o którym śmiało dziś można powiedzieć, że jest jednym z najbardziej uniwersalnych wszędołazów na świecie.
  • Jeep Wrangler Autotraper Edition – God bless America
    Jeep Wrangler Autotraper Edition – God bless America
    Zachodnie firmy tuningowe często chwalą się swoimi autorskimi propozycjami przeróbek samochodów, których zadaniem jest autopromocja własnej działalności. Na podobny pomysł wpadł łódzki Autotraper, firma niezapomnianego Maćka Majchrzaka, która zbudowała Jeepa Wranglera Autotraper Edition. Samochód zdążył już zostać gwiazdą mediów – w programie „Agromachina” TVN Tubo ścigał się z ogromnym traktorem firmy CASE.
  • Land Rover 110 (2003) - Piotr Kowal
    Land Rover 110 (2003) - Piotr Kowal
    Piaskowy Land Rover Pick-up - jeden z najlepszych obecnie samochodów terenowych w Polsce - jest konstrukcją powstałą na zasadzie połączenia kilku elementów, które zostały zaadaptowane z różnych modeli Land Rovera, tworząc samochód umiejący zwyciężać nie tylko w najtrudniejszych krajowych rajdach przeprawowych, ale i również potrafiący z powodzeniem rywalizować z najlepszymi autami zagranicznymi. Bezpośrednią przyczyną, dla której został on zbudowany, był start w jednym z najsłynniejszych i najtrudniejszych rajdów świata – rozgrywanym w Malezji Rainforest Challenge. Zamierzeniem właściciela a zarazem projektanta samochodu - Piotra Kowala było skonstruowanie pojazdu, który okazałby się niezawodny w malezyjskiej dżungli, a zarazem byłby konkurencyjny dla innych, świetnie przygotowanych samochodów należących do zawodników zagranicznych.
  • Wilk 4x4 Wojtka Tolaka, czyli... ciągnie wilka do lasu
    Wilk 4x4 Wojtka Tolaka, czyli... ciągnie wilka do lasu
    Rajdówka cross-country zbudowana na bazie Mercedesa G to pomysł niezbyt popularny, ale oni od lat są mu wierni i czerpią z tego liczne profity. Biały Wilk Wojtka Tolaka i Macieja Szurkowskiego jest stałym gościem rajdów maratońskich, a jego zawodnicy... niemal stale goszczą na podium klasy cc. Czas najwyższy przybliżyć sylwetkę krwiożerczego Wilka, który już niebawem będzie musiał ustąpić miejsca swemu następcy.