Dacia Duster pod ochroną – płyta osłonowa silnika wg PM Prowadzisz

P4105295aJakiś czas temu pojawiło się pytanie, czy Duster aby na pewno jest dobrze przygotowany do pokonywania bezdroży? Pod względem napędu nie jest najgorzej. Bo jest trójstopniowy program przenoszenia siły napędowej na koła, jest wysoko zawieszone nadwozie i krótka jedynka. A co z osłonami?

Jak powszechnie wiadomo najwrażliwszym i bardzo ważnym elementem samochodu jest misa olejowa. Ochrona jej to podstawa. W fabryce nie zapominano o tym, stosując metalową, karbowaną w odpowiednich miejscach, płytę. Jest ona stosunkowo krótka i generalnie ochrania elementy znajdującego się w obrębie przedniego wózka zespołu napędowego.

Patrząc na pozostałe elementy podwozia, które są szczególnie narażone na działanie podłoża, można śmiało powiedzieć, że rumuńscy konstruktorzy odrobili swoje lekcje. Przewody paliwowe znajdują się pod osłonami lub są sprytnie poprowadzone bokiem. Wydech jest maksymalnie uniesiony i zawieszony na stosunkowo miękkich elementach resorujących.

Zatem czego szukamy? Elementów wymagających poprawy lub udoskonalenia w przypadku, gdy interesuje nas coś więcej niż jazda miejska lub podmiejska. Prezentowany na zdjęciach samochód codziennie przemierza ponad dwieście kilometrów po drogach asfaltowych, by później stawić czoło drogom i bezdrożom leżącym w obrębie budowy autostrady. P4105289aNie jest łatwo. Już wielokrotnie brzuch Dustera szurał po garbach kolein po trzydziestotonowych ciężarówkach, a skok zawieszenia dogniatał osłony do dna kałuż. Właściciel zaproponował stworzenie większej, lepszej i mocniejszej płyty osłaniającej nie tylko dół silnika.

Aluminiowa płyta zakrywa fragment dolnej części zderzaka, całe podwozie od chłodnic, aż po belkę centralną wspierającą rurę układu wydechowego. Odpowiednie wyprofilowanie płyty usztywnia ją, a zarazem chroni przed przedostawaniem się podłoża (błota, piasku itp.) w newralgiczne miejsca podwozia pojazdu. Ważne też jest uniesione zakończenie płyty, gwarantujące ślizganie się podwozia podczas cofania. Sytuacja sprzed jej montażu, polegająca na wyciąganiu Dacii do tyłu przez ciężarową Scanię, zakończyła się wygięciem belki. Obecne ułożenie, jak i mocowanie płyty mocno ogranicza szansę na zaistnienie takiego zdarzenia. Łatwy montaż w miejsca oryginalnych otworów podnosi atrakcyjność i funkcjonalność produktu. Prezentowany model Dacii to samochód z napędem na cztery koła i silnikiem 1.5 dCi. Płyty można znaleźć w ofercie firmy PM Prowadzisz.
Kamel