Rafał Marton przed rajdem Baja Polonia 2009

Orca_H31Rafał Marton o...

...Baja Polonia:

Razem z Patrykiem wyznajemy tę samą zasadę, że stając na starcie każdego rajdu, myślimy o tym, żeby go wygrać i na pewno będziemy ścigać się na trasach Baja Polonia na 100%. Lista startowa na kilka dni przed rozpoczęciem imprezy wygląda bardzo interesująco, jest kilka nowych, bardzo szybkich samochodów, jest kilku dobrych zawodników z zagranicy, w sprawdzonych autach, natomiast my nie patrzymy na boki, nie konkurujemy personalnie z żadnym z zawodników.
Myślę, że to może być bardzo ciekawy rajd, choćby z uwagi na to, jak organizatorzy przygotowywali się do niego. Polska potrzebuje takiego rajdu. Jest u nas w kraju dość silne i prężne środowisko rajdowe i offroadowe. Coraz więcej zawodników ściga się w formule cross-country, czyli w rajdach, które do tej pory były bardziej popularne na świecie niż u nas. Samochody startujące w Polsce, ze względu na koszty, były samochodami pozaklasowymi i nie mogły brać udziału w imprezach w Europie czy Afryce i przez to nasz off-road był dość hermetyczny.
Może ten rajd w przyszłości wejdzie do kalendarza Pucharu FIA w rajdach Baja, podobnie jak udało się to w zeszłym roku Węgrom. Być może Polskę będą odwiedzały czołowe załogi, które ścigają się w Pucharze Świata. Może sprawi to, że coraz więcej polskich załóg będzie startowało, także w Pucharze Świata i innych imprezach terenowych typu cross-country, a co za tym idzie zwiększy się zainteresowanie tego typu rajdami w Polsce, które przyciągnie sponsorów i w rezultacie osiągniemy liczniejszy i bardziej zauważalny udział Polaków w rajdzie Dakar. Od kilku lat w tym największym rajdzie cross-country bierze udział dwudziestu czy dwudziestu-kilku Czechów, podobna grupa Węgrów, a nigdy jeszcze nie mieliśmy do czynienia z tak licznym udziałem Polaków. Myślę, że dobrze by było, gdyby Polska reprezentacja liczyła kilkadziesiąt osób. Jest wielu świetnych kierowców w naszym kraju, którzy mieliby szansę dobrze zaprezentować się w świecie.

...tegorocznych startach załogi ORCA BMW:

My z Patrykiem nie ścigamy się teraz w Mistrzostwach Polski czy Mistrzostwach Czech, nie ścigamy się też w tym roku w Pucharze FIA w rajdach Baja. Nasze starty, które zaplanowaliśmy sobie na sezon 2009, nie są uczestnictwem w żadnym pełnym cyklu. Tak dobraliśmy program rajdów, aby nazbierać jak najwięcej wspólnych doświadczeń i dopasować się w perspektywie przyszłych startów. Jednocześnie do startów wybraliśmy rajdy albo duże i znane, albo perspektywiczne. Pracujemy również nad pewnymi rozwiązaniami technicznymi, które będziemy chcieli zastosować w nowym aucie, którym mamy zamiar ścigać się w najbliższych latach.
Mamy zamiar wystartować w rajdzie Hungarian Baja na Węgrzech. Dla mnie będzie to pierwszy start w tym rajdzie, Patryk brał w nim udział dwukrotnie, także ma spore doświadczenie. Jesienią wystartujemy na pewno w jeszcze jednej dużej imprezie. Albo będzie to Baja Portalegre, albo rajd gdzieś bliżej Polski. Rajd w Portugalii rozgrywany jest w dużej części po trasach rajdu Vodafone Portugal Baja, który już się nie odbywa, a w którym startowałem w 2003 roku. Jest to bardzo trudny rajd. Bardzo wąskie przejazdy pomiędzy drzewami, luźna szutrowa nawierzchnia, twardo, dużo korzeni, pieńków po ściętych drzewach w świetle drogi. Sporo głębokich przejazdów przez rzekę, duże różnice wysokości. Od lat ten rajd jest uważany za jeden najtrudniejszych rajdów Baja, który rozgrywany jest na terenie Europy. I na tym kończą się nasze plany, jeżeli chodzi o ten sezon.

...treningach:

Do każdego rajdu staramy się jednak jak najlepiej przygotować i do każdego podchodzimy z respektem. Nie trenujemy zbyt wiele Orcą, bo Patryk oczywiście doskonale zna ten samochód, a ja też już go dość dobrze poznałem, więc nie ma takiej potrzeby. Zamiast treningów, odbyliśmy kilka sesji, aby przetestować różne rozwiązania. Chcieliśmy osiągnąć więcej, niż udało nam się przed rajdem Italian Baja. Pracowaliśmy nad tym, by nasze zawieszenie było jeszcze bardziej doskonałe. Mieliśmy na całe szczęście wspólne odczucia co do charakteru pracy zawieszenia, na którym startowaliśmy w Italian Baja. Cieszę się, że nasze obserwacje pokrywają się, bo to znaczy, że podobnie odbieramy rajdy i zachowanie samochodu, co dobrze rokuje na przyszłość. Chcielibyśmy, żeby nasz samochód - Orca - była jeszcze lepiej dopracowany. Wydaje się, że osiągnęliśmy kolejny postęp od czasu Italian Baja, ale będzie można ocenić to dopiero na rajdzie.

...Dakarze:

Marzy nam się wspólny start w Dakarze, ale w tej chwili nie ma jeszcze ostatecznej decyzji, rozmowy ze sponsorami trwają. Nie wiemy czy uda nam się zgromadzić budżet na ten start. Naszym celem jest start z aspiracjami ścigania się w tym rajdzie. Orca nie była budowana pod specyfikę Dakaru, a nowe auto nie jest jeszcze gotowe. Jeżeli powiedzie się strona finansowa przedsięwzięcia, to jesteśmy przygotowani w pozostałych sprawach - mamy zarezerwowane auto, którym chcielibyśmy wystartować, mamy również dograne sprawy związane z udziałem w imprezie, z obsługą samochodu i z całą logistyką. Pracujemy też intensywnie nad formą fizyczną, którą trzeba długo budować przed Dakarem. Także, jeżeli tylko będziemy mieli fundusze, to wszystkie pozostałe przygotowania do Dakaru mamy już zaplanowane i nie wykluczone, że uda nam się wystartować w rajdzie Dakar 2010.
fot. H31

HARMONOGRAM CZASOWY BAJA POLONIA


Piątek, 17.07.2009 r.
17.00 - Start Honorowy, Start do Rajdu I-wszego zawodnika (Rzeszów, Rynek)
OS1 - DZIKOWIEC
19.08 - Meta Etapu Prolog

Sobota, 18.07.2009 r.
8:00 – Początek Etapu I
OS2 – NOWA DĘBA
OS3 – NOWA DĘBA
OS4 – NOWA DĘBA
20:13 - Meta Etapu

Niedziela, 19.07.2009 r.
8:00 – Początek Etapu II
OS5 – BOJANÓW
OS6 – BOJANÓW
17.13 – Meta Rajdu
19:00 - Ogłoszenie wyników nieoficjalnych
20:30 - Rozdanie nagród