Zwycięstwo kontrolowane - VII runda RMPST 2003

październik 18, 2003
APiotr Małuszyński i Jacek Czerwiński (Nissan 3800) startujący w barwach łódzkiego klubu Autotraper dzięki zwycięstwu w siódmej eliminacji Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych, która odbyła się 4. października w Chojnicach, zapewnili sobie tegoroczny tytuł mistrzowski. Niezależnie od wyniku, jakim zakończy się ostatnia w tym roku eliminacja w Słomczynie, wicemistrzami zostaną na pewno Tomasz i Stanisław Lisowscy (Mercedes 300E).

Po poprzedniej, szóstej eliminacji, która miała miejsce w Łasku, wydawało się, że walka o tytuł mistrzowski trwać będzie do samego końca. Małuszyński z Czerwińskim zyskali po niej przewagę czterech punków nad Lisowskimi, którzy nie rezygnowali jednak z odrobienia tej nikłej straty. Łodzianie w Chojnicach pojechali jednak perfekcyjnie, uzyskując na każdym z OS-ów czas o blisko pół minuty lepszy od ich największych rywali. Po dachowaniu Mercedesa Lisowskich na trzecim OS-ie stało się jasne, że mistrzem Anno Domini 2003 została załoga Nissana.
 
Rajd w Chojnicach składał się z czterech odcinków specjalnych, które rozgrywane były na tej samej, ponad siedmiokilometrowej trasie. – Wszystkim zawodnikom bardzo podobała się jej różnorodność – powiedział nam Piotr Brakowiecki, pilot walczącego o tytuł mistrzowski klasy O1 Grzegorza Szwagrzyka. – Teren był bardzo urozmaicony: mogliśmy i nieco poszaleć na długich prostych, i pogłówkować podczas ciasnych manewrów między krzewami.
Rajd podobał się również kibicom, którzy – mimo padającego deszczu – licznie przybyli, by obserwować zmagania zawodników. A emocji nie brakowało.
 
Już pierwszy odcinek specjalny pokazał, że Piotr Małuszyński i Jacek Czerwiński bardzo poważnie traktują tę eliminację. Czas ich przejazdu był aż o siedemnaście sekund lepszy od drugich na mecie Pawła Oleszczaka i Mariusza Milewskiego. Blisko półminutowa strata duetu Lisowskich była znakiem, że wielokrotnym Mistrzom Polski nie wiedzie się najlepiej.
Potwierdziły to wyniki drugiego oesu, na którym ponownie zwyciężyli Małuszyński z Czerwińskim, wyprzedzając swych rywali do tytułu mistrzowskiego o niemal czterdzieści sekund. Ponownie drugi czas przejazdu uzyskali Oleszczak z Milewskim, a do walki swym SAM-em 5700 włączyli się Sławomir Chłoń i Dariusz Andrzejewski, którzy zajęli miejsce trzecie.
 
Oes trzeci okazał się rozstrzygający. Dachowanie Mercedesa Lisowskich oraz kłopoty Chłonia i Andrzejewskiego, których auto zakopało się na trasie, sprawiły, iż obie te załogi uzyskały bardzo słabe czasy, przez co ich strata do prowadzących stała się praktycznie nie do odrobienia. Po raz trzeci zwyciężyli za to Małuszyński i Czerwiński, którzy nie dali się wyprzedzić Oleszczakowi i Milewskiemu, choć ci, z odcinka na odcinek odnotowywali do nich coraz mniejsze straty.
 
Ostatni oes w Chojnicach był już tylko formalnością. Po raz pierwszy tego dnia nie zwyciężył jednak czerwony Nissan nowych Mistrzów Polski, ale czarne ARO ustępujących: Pawła Oleszczaka i Mariusza Milewskiego. Piotr Małuszyński i Jacek Czerwiński, cały czas kontrolując sytuację, zachowali jednak bezpieczną przewagę, która w perspektywie całej chojnickiej eliminacji wyniosła na mecie blisko siedemnaście sekund. Trzecie miejsce w klasyfikacji końcowej przypadło Tomaszowi i Stanisławowi Lisowskim, którzy tym samym zdobyli tytuł tegorocznych Wicemistrzów Polski.
 
W słabszej silnikowo klasie O1 w Chojnicach rywalizowały z sobą przede wszystkim załogi Grzegorza Szwagrzyka – Piotra Brakowieckiego oraz Wacława i Moniki Mrozów. Szybka jazda reprezentantów Automobilklubu Rzemieślnik i pech rodzinnej załogi Mrozów (defekt sprzęgła) spowodowały, że Szwagrzyk z Brakowieckim, odnosząc czterokrotnie zwycięstwo oesowe, bez problemów zwyciężyli w chojnickiej eliminacji, dzięki czemu awansowali na pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej swojej klasy. Pomogła im w tym również awaria dotychczasowych liderów: Andrzeja Dudziaka i Ludwika Wikowicza, którzy musieli wycofać się z rajdu już po pierwszym oesie. W Konkursowej Jeździe Samochodami Terenowymi w Chojnicach zwyciężyli Ryszard Kowalewicz i Krzysztof Straszkiewicz (Mercedes 200).
 
text: Arek Kwiecień, foto: Michał Piotrowicz
 
{artsexylightbox autoGenerateThumbs="true" path="images/stories/Sport/RMPST_2003_Chojnice" previewHeight="67"}{/artsexylightbox}

Artykuł opublikowano w czasopiśmie "Giełda Samochodowa", nr 83/2003 (839) z dnia: 17 października 2003 roku.