Land Serwis

Siedem żyć POKRAKA

Załoga w składzie Paweł Matkowski i Ewa Matkowska jest właśnie na ukończeniu projektu o roboczej nazwie „POKRAK Reaktywacja” i w sezonie 2012 startować będzie odbudowanym i ulepszonym samochodem Land Rover 4000. Pierwsze testy już za nimi, a pierwszy start już niebawem – za miesiąc na MT Rally. Oddajmy im głos:

Już w 2011 startowaliśmy Land Roverem 4000, samochodem utytułowanym i znanym wszystkim miłośnikom off-roadu w Polsce. Niestety po pechowym treningu w październiku samochód wymagał zasadniczej odbudowy. Naturalnym wyborem miejsca do tego projektu był Oleszczak Sport Serwis. Nikt nie zna tego samochodu tak dobrze, jak jego pomysłodawca i konstruktor Paweł Oleszczak (czytaj: Land Rover 4000 (2004) - Paweł Oleszczak), i to on właśnie on (od)budował dla nas nowego POKRAKa.

Specyfika samochodu tak bardzo nam odpowiadała, iż nie dokonaliśmy wielu zasadniczych zmian. Pozostała ta sama jednostka napędowa, czyli silnik BMW M60B40 (4.0  V8), skrzynia od 3-litrówki oraz – pomimo różnych opinii - zawieszenie OHLINS coilover o relatywnie krótkim, bo 8-calowym skoku zawieszenia. Zależało nam na zachowaniu właściwości jezdnych POKRAK-a, które sprawiają, że ten pomysł na rajdówkę pomimo swojego wieku jest ciągle konkurencyjny i - co istotne - daje sporo frajdy z prowadzenia.

Auto zostało poprawione pod względem bezpieczeństwa – wzmocniona klatka, dostosowanie do wymogów FIA fotele Sparco ProADV oraz nadwozie zamknięte z myślą o startach w Baja Poland i Baja Carpathia. Odbudowa samochodu od podstaw pozwoliła na zasadnicze poprawienie estetyki  - w końcu auto nie tylko jeździ, ale również musi wyglądać!

Plany na rok 2012 są skonkretyzowane - najpierw krótki wypoczynek, a później MT Rally. W tym sezonie planujemy starty w 6 imprezach, w tym dwóch zaliczanych do RMPST.

Jeśli tylko kierowca okiełzna temperament, pilot ogarnie celebrity news papiery, a serwis zrobi swoją robotę, to mamy szansę na przejechanie kolejnych setek kilometrów samochodem, który daje wiele radości z jazdy.

Postępy POKRAKa można śledzić na http://www.facebook.com/PokrakOffroad .

Ewa i Paweł Matkowscy, fot. Archiwum zespołu, Arek Kwiecień / Sigma Pro


POKRAK 2012 - budowa:

POKRAK 2012 - testy:

 

POKRAK w sezonie 2011:

Inne zmoty:

  • Jeep Wrangler (2008) - Maciek Stebel, czyli rock & roll z USA
    Jeep Wrangler (2008) - Maciek Stebel, czyli rock & roll z USA
    Wranglera kupiłem jesienią 2004 roku, a już wiosną następnego roku zacząłem pierwsze modyfikacje. Od samego początku moim celem było przygotowanie auta do rockcrawlingu, ale zarazem utrzymanie go w stanie pozwalającym na wygodne poruszanie się po asfaltach. Do dnia dzisiejszego Wranglera używam w codziennym ruchu ulicznym.
  • Etatowy pomocnik – serwisowy MAN F2000
    Etatowy pomocnik – serwisowy MAN F2000
    Gdy rajd Dakar przeniósł się z Afryki do Ameryki Południowej, wozami serwisowymi większości teamów stały się komfortowe, duże ciężarówki przystosowane do szybkiej jazdy po drogach asfaltowych, ale bezradne w konfrontacji z terenem. Na ich tle serwisowy MAN F2000 zespołu NAC Rally Team wygląda być może nieco archaicznie, ale swoimi możliwościami bije je na głowę.
  • SAM Mercedes 35 CC (2010) - dzikość natury
    SAM Mercedes 35 CC (2010) - dzikość natury
    Dopiero zadebiutował (przed tygodniem na rajdzie Hungarian Baja 2010), w dodatku niezbyt udanie (nie dotarł do mety), a jednak już wzbudza ogromne zainteresowanie, a fachowcy wróżą mu świetlaną przyszłość. SAM Mercedes 35 CC to profesjonalnie zaprojektowana i zbudowana na ramie przestrzennej rajdówka cross-country spełniające wymogi najnowszych przepisów FIA. Jej celem są zwycięstwa w najtrudniejszych i najszybszych rajdach na świecie. I czołowe miejsca w Dakarze.
  • Universal Motor Gerät, czyli Kamel za kierownicą Unimoga U20
    Universal Motor Gerät, czyli Kamel za kierownicą Unimoga U20

    Potrafi to, czego nie potrafią więksi. Takimi słowami rozpoczyna się jeden z opisów najnowszego dziecka systemu Unimog w prospekcie reklamowym. U20, najmniejszy z Unimogów, stworzony został, by przy zachowaniu maksymalnej funkcjonalności oraz kompaktowych gabarytów, sprostać najtrudniejszym zadaniom - nawet tym najbardziej wyszukanym.

  • Unimog 416 by Extrem 4x4 – autobus do zadań specjalnych
    Unimog 416 by Extrem 4x4 – autobus do zadań specjalnych
    Właściciel pojazdu – nasz dobry znajomy z wcześniejszych projektów – Darek, zakupił kiedyś Mercedesa Unimog 416 z myślą o… No właśnie - chyba zakupił go, bo się w nim zakochał bez specjalnych potrzeb użytkowych.
  • Land Rover 90 (2003) - Paweł Moliński
    Land Rover 90 (2003) - Paweł Moliński

    Pierwszą terenówką w życiu Pawła Molińskiego był amerykański Willys uważany powszechnie za legendę off-roadu i protoplastę Jeepa. Początki terenowej pasji kierowcy, który znany jest jako "Moli", byłyby więc znakomite, gdyby nie fakt, że zakupiony przez niego Willys był rozłożony na części, z których... nie udało złożyć się całości.