Land Serwis

Siedem żyć POKRAKA

Załoga w składzie Paweł Matkowski i Ewa Matkowska jest właśnie na ukończeniu projektu o roboczej nazwie „POKRAK Reaktywacja” i w sezonie 2012 startować będzie odbudowanym i ulepszonym samochodem Land Rover 4000. Pierwsze testy już za nimi, a pierwszy start już niebawem – za miesiąc na MT Rally. Oddajmy im głos:

Już w 2011 startowaliśmy Land Roverem 4000, samochodem utytułowanym i znanym wszystkim miłośnikom off-roadu w Polsce. Niestety po pechowym treningu w październiku samochód wymagał zasadniczej odbudowy. Naturalnym wyborem miejsca do tego projektu był Oleszczak Sport Serwis. Nikt nie zna tego samochodu tak dobrze, jak jego pomysłodawca i konstruktor Paweł Oleszczak (czytaj: Land Rover 4000 (2004) - Paweł Oleszczak), i to on właśnie on (od)budował dla nas nowego POKRAKa.

Specyfika samochodu tak bardzo nam odpowiadała, iż nie dokonaliśmy wielu zasadniczych zmian. Pozostała ta sama jednostka napędowa, czyli silnik BMW M60B40 (4.0  V8), skrzynia od 3-litrówki oraz – pomimo różnych opinii - zawieszenie OHLINS coilover o relatywnie krótkim, bo 8-calowym skoku zawieszenia. Zależało nam na zachowaniu właściwości jezdnych POKRAK-a, które sprawiają, że ten pomysł na rajdówkę pomimo swojego wieku jest ciągle konkurencyjny i - co istotne - daje sporo frajdy z prowadzenia.

Auto zostało poprawione pod względem bezpieczeństwa – wzmocniona klatka, dostosowanie do wymogów FIA fotele Sparco ProADV oraz nadwozie zamknięte z myślą o startach w Baja Poland i Baja Carpathia. Odbudowa samochodu od podstaw pozwoliła na zasadnicze poprawienie estetyki  - w końcu auto nie tylko jeździ, ale również musi wyglądać!

Plany na rok 2012 są skonkretyzowane - najpierw krótki wypoczynek, a później MT Rally. W tym sezonie planujemy starty w 6 imprezach, w tym dwóch zaliczanych do RMPST.

Jeśli tylko kierowca okiełzna temperament, pilot ogarnie celebrity news papiery, a serwis zrobi swoją robotę, to mamy szansę na przejechanie kolejnych setek kilometrów samochodem, który daje wiele radości z jazdy.

Postępy POKRAKa można śledzić na http://www.facebook.com/PokrakOffroad .

Ewa i Paweł Matkowscy, fot. Archiwum zespołu, Arek Kwiecień / Sigma Pro


POKRAK 2012 - budowa:

POKRAK 2012 - testy:

 

POKRAK w sezonie 2011:

Inne zmoty:

  • Nowe życie weterana. Range Rover Classic pełen tajemnic
    Nowe życie weterana. Range Rover Classic pełen tajemnic

    Terenowy klasyk uzbrojony w dwie wyciągarki (w tym jedną mechaniczną!), 33-calowe koła, blokady Maxi Drive i profesjonalne zawieszenie Equipe? Podzespoły, z których posiadania dumna mogłaby być niejedna zmota, to rzadko spotykane wyposażenie w aucie budzącym szacunek z racji swego wieku i dostojeństwa. Czarny Range Rover Classic zbudowany przez krakowski Land Serwis skrywa tajemnice, które czynią go na wskroś wyjątkowym.

  • Iveco Daily 4x4 - hotel na eMTekach
    Iveco Daily 4x4 - hotel na eMTekach

    Oto przed Wami samochód wyprawowy zbudowany na bazie nowego modelu Iveco Daily 4x4. Piszemy o nim, ponieważ po części budowaliśmy i tuningowaliśmy ten samochód – oczywiście nad wszystkim czuwał właściciel Iveco i pomysłodawca całej tej operacji - Jurek Bodzioch z Rally Camp.

  • Grat 2 (2009) - Robert Kufel i Dominik Samosiuk
    Grat 2 (2009) - Robert Kufel i Dominik Samosiuk
    Sztywna rama, mocny silnik, mosty portalowe i mechaniczna wyciągarka – taki dotąd obowiązywał przepis na idealną terenówkę przeprawową. Grat 2 należący do Robert Kufla, a skonstruowany przez jego pilota, Dominika Samosiuka, otwiera jednak zupełnie nowy rozdział w off-roadowej książce kucharskiej. Ryzyko budowy nowego auta według zupełnie nowej receptury opłaciło się, czego dowodem są zwycięstwa w Magam Trophy 2009 i Transgothica Maraton 2009, a także bardzo dobre wyniki w Pucharze Polski, Poland Trophy czy rajdzie Drezno-Wrocław. Przyszłość należy do „Kuflowozów” – tę opinię słyszy się coraz częściej.
  • Suzuki Chimi Ewy i Jacka Prowadziszów – fioletowy klonów pierwowzór
    Suzuki Chimi Ewy i Jacka Prowadziszów – fioletowy klonów pierwowzór
    Kiedy ponad 4 lata temu odwiedzałem Jacka, gdzieś na podwórku dało się zauważyć porozrzucane, a jednak układające się w zgrabną całość elementy składowe obecnego, rajdowo-przeprawowego pojazdu. Chimi, bo o nim mowa, stał się sumą wielu przemyśleń i chęci wprowadzenia zmian do starego, czarno-zielonego Samuraja, któremu przyszło odejść w spokoju. Nie były to tylko przemyślenia Jacka, ale także znaczna ilości propozycji płynących z ust Ewy, która jest kierowcą w tym zespole.
  • Sampal 4x4 - Terenowa kosiarka (2005)
    Sampal 4x4 - Terenowa kosiarka (2005)
    W pierwotnym zamyśle miała być mobilną i wydajną kosiarką. W międzyczasie ropucha zamieniła się w – będącego motoryzacyjnym cudeńkiem - królewicza Sampala.
  • Mitsubishi Pajero T2 w wykonaniu 3City Garage - sprawdzona receptura
    Mitsubishi Pajero T2 w wykonaniu 3City Garage - sprawdzona receptura
    Niegdyś zatrzęsienie 'miśków' oglądaliśmy na niemal każdym rajdzie terenowym, ostatnimi czasy ta silna reprezentacja znacznie się wykruszyła (przynajmniej na rajdach amatorskich). A szkoda, bo to naprawdę dzielne i szybkie auta, dobrze sprawdzające się rajdach Cross Country.