Land Serwis

Siedem żyć POKRAKA

Załoga w składzie Paweł Matkowski i Ewa Matkowska jest właśnie na ukończeniu projektu o roboczej nazwie „POKRAK Reaktywacja” i w sezonie 2012 startować będzie odbudowanym i ulepszonym samochodem Land Rover 4000. Pierwsze testy już za nimi, a pierwszy start już niebawem – za miesiąc na MT Rally. Oddajmy im głos:

Już w 2011 startowaliśmy Land Roverem 4000, samochodem utytułowanym i znanym wszystkim miłośnikom off-roadu w Polsce. Niestety po pechowym treningu w październiku samochód wymagał zasadniczej odbudowy. Naturalnym wyborem miejsca do tego projektu był Oleszczak Sport Serwis. Nikt nie zna tego samochodu tak dobrze, jak jego pomysłodawca i konstruktor Paweł Oleszczak (czytaj: Land Rover 4000 (2004) - Paweł Oleszczak), i to on właśnie on (od)budował dla nas nowego POKRAKa.

Specyfika samochodu tak bardzo nam odpowiadała, iż nie dokonaliśmy wielu zasadniczych zmian. Pozostała ta sama jednostka napędowa, czyli silnik BMW M60B40 (4.0  V8), skrzynia od 3-litrówki oraz – pomimo różnych opinii - zawieszenie OHLINS coilover o relatywnie krótkim, bo 8-calowym skoku zawieszenia. Zależało nam na zachowaniu właściwości jezdnych POKRAK-a, które sprawiają, że ten pomysł na rajdówkę pomimo swojego wieku jest ciągle konkurencyjny i - co istotne - daje sporo frajdy z prowadzenia.

Auto zostało poprawione pod względem bezpieczeństwa – wzmocniona klatka, dostosowanie do wymogów FIA fotele Sparco ProADV oraz nadwozie zamknięte z myślą o startach w Baja Poland i Baja Carpathia. Odbudowa samochodu od podstaw pozwoliła na zasadnicze poprawienie estetyki  - w końcu auto nie tylko jeździ, ale również musi wyglądać!

Plany na rok 2012 są skonkretyzowane - najpierw krótki wypoczynek, a później MT Rally. W tym sezonie planujemy starty w 6 imprezach, w tym dwóch zaliczanych do RMPST.

Jeśli tylko kierowca okiełzna temperament, pilot ogarnie celebrity news papiery, a serwis zrobi swoją robotę, to mamy szansę na przejechanie kolejnych setek kilometrów samochodem, który daje wiele radości z jazdy.

Postępy POKRAKa można śledzić na http://www.facebook.com/PokrakOffroad .

Ewa i Paweł Matkowscy, fot. Archiwum zespołu, Arek Kwiecień / Sigma Pro


POKRAK 2012 - budowa:

POKRAK 2012 - testy:

 

POKRAK w sezonie 2011:

Inne zmoty:

  • Jeep Wrangler 4.0 (2003) - Wojciech Polowiec
    Jeep Wrangler 4.0 (2003) - Wojciech Polowiec

    - Po szaleństwach w piasku i błocie postanowiłem sprawdzić, jak moja nowiutka Toyota RAV-4 poradzi sobie z niewielkim jeziorkiem. Wjechałem do wody, auto chwilę jeszcze mieliło kołami, po czym bezradnie ugrzęzło. Do środka zaczęła wlewać się woda. Zmieniarka płyt zarzęziła i znieruchomiała. "Ciekawe, czy uznają mi gwarancję?" - pomyślałem w duchu... - wspomina po sześciu latach Wojciech Polowiec, obecnie jeden z najlepszych polskich kierowców startujących w rajdach ekstremalnych.

  • Atleta z Brodnicy, czyli jak dłubnąć Patrola
    Atleta z Brodnicy, czyli jak dłubnąć Patrola
    Startująca niebieskim Patrolem „ekipa z Brodnicy” to jedna z najlepszych załóg Polskiej Ligi Przeprawowej, mająca na swym koncie również wiele innych sukcesów. Dotychczasowy samochód nigdy ich nie zawiódł, ale w tym roku zapadła decyzja o budowie jego następcy. W nowym projekcie dominującym elementem stały się mosty Unimoga, na które założone potężne, rolnicze „jodły”.
  • Range Lover (2004) - Krzysztof Turchan
    Range Lover (2004) - Krzysztof Turchan

    - Klasa TR3 - zawyrokował sędzia techniczny podczas rajdu Ładoga Trophy, który odbył się w czerwcu. Dla załogi zielonego Range Rovera - Rafała Kuziemskiego i Krystiana Łukaszewskiego ocena ta oznaczała rywalizację w gronie aut seryjnych, ale o nieograniczonym stopniu modyfikacji.

  • Land Rover 90 (2003) - Paweł Moliński
    Land Rover 90 (2003) - Paweł Moliński

    Pierwszą terenówką w życiu Pawła Molińskiego był amerykański Willys uważany powszechnie za legendę off-roadu i protoplastę Jeepa. Początki terenowej pasji kierowcy, który znany jest jako "Moli", byłyby więc znakomite, gdyby nie fakt, że zakupiony przez niego Willys był rozłożony na części, z których... nie udało złożyć się całości.

  • Stoi na stacji lokomotywa. Lekka, malutka i Ciuchcia 4x4 się nazywa...
    Stoi na stacji lokomotywa. Lekka, malutka i Ciuchcia 4x4 się nazywa...
    Bielski serwis Extrem 4x4 słynie ze swych nietypowych realizacji, które nie tylko egzotycznie wyglądają, ale jednocześnie potrafią jeździć w terenie. A to urodzą Smoczycę, a to skombinują Fiata 500 4x4, a to wcisną trochę nitro pod maskę Patrola... Ich najnowsze dzieło swą ekstrawagancją bije wszystkie wcześniejsze na głowę (a raczej na komin), choć jest z nich... najwolniejsze.
  • Easy Rider - KTM 530 EXC-R (2009) - Miłosz Jaskólski
    Easy Rider - KTM 530 EXC-R (2009) - Miłosz Jaskólski
    Miłosz Jaskólski to jeden z nielicznych polskich motocyklistów, który regularnie staje w jednym szeregu z samochodami na starcie rajdów off-roadowych. W sezonie 2009 zajął m.in. 3. miejsce w rajdzie Great Escape Rally, 8. na Baja Saxonia, wygrał klasę motocykli w Transgothica Maraton, a na RMF Morocco Challenge pozwolił się prześcignąć jedynie Wojciechowi Renczowi. W odniesieniu tych sukcesów pomógł mu zmodernizowany motocykl KTM 530 EXC-R. To pierwszy jednoślad w historii Terenowo.pl, którego opis prezentujemy. Jednocześnie jest nam miło poinformować, że nasz portal – w uznaniu dla talentu i osiągnięć Miłosza – objął patronatem medialnym jego występy, a także działalność Motoracer Rally Team.