Land Serwis

Siedem żyć POKRAKA

Załoga w składzie Paweł Matkowski i Ewa Matkowska jest właśnie na ukończeniu projektu o roboczej nazwie „POKRAK Reaktywacja” i w sezonie 2012 startować będzie odbudowanym i ulepszonym samochodem Land Rover 4000. Pierwsze testy już za nimi, a pierwszy start już niebawem – za miesiąc na MT Rally. Oddajmy im głos:

Już w 2011 startowaliśmy Land Roverem 4000, samochodem utytułowanym i znanym wszystkim miłośnikom off-roadu w Polsce. Niestety po pechowym treningu w październiku samochód wymagał zasadniczej odbudowy. Naturalnym wyborem miejsca do tego projektu był Oleszczak Sport Serwis. Nikt nie zna tego samochodu tak dobrze, jak jego pomysłodawca i konstruktor Paweł Oleszczak (czytaj: Land Rover 4000 (2004) - Paweł Oleszczak), i to on właśnie on (od)budował dla nas nowego POKRAKa.

Specyfika samochodu tak bardzo nam odpowiadała, iż nie dokonaliśmy wielu zasadniczych zmian. Pozostała ta sama jednostka napędowa, czyli silnik BMW M60B40 (4.0  V8), skrzynia od 3-litrówki oraz – pomimo różnych opinii - zawieszenie OHLINS coilover o relatywnie krótkim, bo 8-calowym skoku zawieszenia. Zależało nam na zachowaniu właściwości jezdnych POKRAK-a, które sprawiają, że ten pomysł na rajdówkę pomimo swojego wieku jest ciągle konkurencyjny i - co istotne - daje sporo frajdy z prowadzenia.

Auto zostało poprawione pod względem bezpieczeństwa – wzmocniona klatka, dostosowanie do wymogów FIA fotele Sparco ProADV oraz nadwozie zamknięte z myślą o startach w Baja Poland i Baja Carpathia. Odbudowa samochodu od podstaw pozwoliła na zasadnicze poprawienie estetyki  - w końcu auto nie tylko jeździ, ale również musi wyglądać!

Plany na rok 2012 są skonkretyzowane - najpierw krótki wypoczynek, a później MT Rally. W tym sezonie planujemy starty w 6 imprezach, w tym dwóch zaliczanych do RMPST.

Jeśli tylko kierowca okiełzna temperament, pilot ogarnie celebrity news papiery, a serwis zrobi swoją robotę, to mamy szansę na przejechanie kolejnych setek kilometrów samochodem, który daje wiele radości z jazdy.

Postępy POKRAKa można śledzić na http://www.facebook.com/PokrakOffroad .

Ewa i Paweł Matkowscy, fot. Archiwum zespołu, Arek Kwiecień / Sigma Pro


POKRAK 2012 - budowa:

POKRAK 2012 - testy:

 

POKRAK w sezonie 2011:

Inne zmoty:

  • Mały rycerz, czyli Jimik z potencjałem wg PROXCARS
    Mały rycerz, czyli Jimik z potencjałem wg PROXCARS
    Seryjne Suzuki Jimny to jeden z nielicznych już samochodów, który z czystym sumieniem wciąż może być nazywany terenówką (a nie SUV-em), o czym decyduje fabryczne zastosowanie m.in. reduktora czy sztywnych mostów. Nieprzypadkowo więc Jimny jest zarazem wdzięcznym materiałem do budowy prawdziwej zmoty przeprawowej, którą można zrealizować w najprzeróżniejszych wariantach. Serwis PROXCARS Adama Szelerskiego, znanego m.in. z budowy słynnej Kopary, opuścił niedawno taki właśnie ciekawie zmotany „Jimik”. Z dużym potencjałem!
  • SAM 2315 (2003), czyli Mercedes à la Citroën Grzegorza Szwagrzyka
    SAM 2315 (2003), czyli Mercedes à la Citroën Grzegorza Szwagrzyka

    Startują wspólnie od 2000 roku, a w tegorocznym sezonie odnieśli swój największy sukces - zdobyli tytuł mistrzowski klasy O1 w Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych. Grzegorza Szwagrzyka i Piotra Brakowieckiego łączy nie tylko jazda Mercedesem à la Citroën i zamiłowanie do ogromnych prędkości w terenie – obaj również nie powiedzą złego słowa o swym partnerze.

  • RemX - Pogromca Smoków
    RemX - Pogromca Smoków
    Auto to niezwyczajne. Skrzyżowanie Forda Bronco i Unimoga (oraz kilku innych terenówek), okraszone rajdowym wyposażeniem i odpowiednimi podzespołami, zaowocowało narodzinami zupełnie unikatowego Smoka, a konkretnie RemX-a, którym w sezonie 2012 startować będą Remigiusz i Agata Moenertowie wspierani przez markę More 4x4. Malowaniem auta i jego doposażeniem zajął się serwis Expedycja.pl.
  • Szerpa ATV - łazik z bagien
    Szerpa ATV - łazik z bagien
    Wyciągarki, blokady, reduktory, snorkele, beadlocki... Wszystko to stanowi doskonały oręż do walki w terenie, ale dla mechanika z Petersburga, Alexeia Garagashyana to wciąż było za mało. Rosjanin zamiast udoskonalać auta terenowe, postanowił zbudować własny wehikuł - Szerpę ATV, o którym śmiało dziś można powiedzieć, że jest jednym z najbardziej uniwersalnych wszędołazów na świecie.
  • Hellcat 6.2 HEMI Darka Luberdy – z piekła rodem
    Hellcat 6.2 HEMI Darka Luberdy – z piekła rodem

    Zwyciężył rajd Croatia Trophy 2006. Zdobył 3. miejsce w malezyjskim Rainforest Challenge 2004. Wielokrotnie triumfował w Magam Trophy – niegdyś najtrudniejszym polskim extremie. Dziesięć lat temu nazwisko Darka Luberdy (oraz jego pilota – Szymka Polaka) budziło podziw i szacunek jak off-roadowa Polska długa i szeroka. Po wielu latach przerwy Darek powraca – w aucie godnym króla.

  • Nowe życie weterana. Range Rover Classic pełen tajemnic
    Nowe życie weterana. Range Rover Classic pełen tajemnic

    Terenowy klasyk uzbrojony w dwie wyciągarki (w tym jedną mechaniczną!), 33-calowe koła, blokady Maxi Drive i profesjonalne zawieszenie Equipe? Podzespoły, z których posiadania dumna mogłaby być niejedna zmota, to rzadko spotykane wyposażenie w aucie budzącym szacunek z racji swego wieku i dostojeństwa. Czarny Range Rover Classic zbudowany przez krakowski Land Serwis skrywa tajemnice, które czynią go na wskroś wyjątkowym.