GINAF, RENAULT i MERCEDES - trzej królowie - Przegląd klasy T4 (i T5), cz. 8


To już ostatnie trzy marki ciężarówek, które uczestniczyły  w rajdzie Dakar. Każda z nich reprezentuje inny styl konstrukcji i ma za sobą inną historię startów w tym rajdzie. Mercedes  jedzie na równi z Renault, od samego początku, ale najczęściej jako pojazdy serwisowe. Natomiast GINAF dołączył nieco później, innowacyjnie i z ambicjami na podium.

ZOBACZ TAKŻE: Pozostałe odcinki Dakarowego przeglądu klasy T4 pióra Kamela

Holenderska firma Ginaf od lat bardzo mocno powiązana jest z DAF-em. Korzystając z ich komponentów, tworzy specjalistyczne pojazdy. Głównie specjalizuje się w wieloosiowych wywrotkach. Od 1993 roku Ginaf uczestniczy w rajdzie Dakar.

Ekipy w edycji 2012 to:

506 VAN GINKEL Wuf (NLD), BRUINSMA Daniel (NLD) i DE ROOY Richard (NLD) – GINAF X 2222 SP
510 VAN DEN BRINK Martin (NLD), WILLEMSEN Peter (BEL)i LAGERWEIJ Erwin (NLD) – GINAF X2222
517 BELLINA Claudio (ITA), PERICO Alessandro (ITA) i MINELLI Giulio (ITA) – GINAF X2222
525 SMINK Jos (NLD), NIEUWENBURG Peter (NLD) i STIJKEL PETER (NLD) – GINAF X2222
528 LAMMERS Jan (NLD), TIJSTERMAN Willem (NLD) i BLANKESPOOR ROELOF (NLD) – GINAF X2222
537 HUZINK RICHARD (NLD), DE WIT JACOBUS (NLD) i WIGMAN Ed (NLD) – GINAF 2223
549 WESSELS Gerard (NLD), VISSCHER BERTJAN (NLD) i VAN OLST Robert (NLD) – GINAF M2223
553 HOL Martien (NLD), VEENVLIET Arjan (NLD) i STEVENS JEROEN (NLD) – GINAF X2222
572 VAN VEENENDAAL Gerard (NLD), VOGELAAR Sven (NLD) i VAN DE BOR Jan (NLD) – GINAF X2223

Ciekawym pojazdem o zbliżonych parametrach do Tatry Lopraisa jest model X2222 Ginaf SP. Zastosowano w nim silnik Caterpillar C18 - to 18-litrowa, 6-cylindrowa, rzędowa jednostka generująca moc 950 KM i maksymalny moment obrotowy 3260 Nm, która pozwala temu pojazdowi osiągać prędkość maksymalną 160 km/h (ograniczoną regulaminem do 150 km/h). Innym znacznie większym podobieństwem jest niezależne zawieszenie o podwójnych wahaczach wsparte na miechach powietrznych. To jedyne, dwie marki ciężarówek, które korzystają z takiego rozwiązania. Ginaf posiada rozkład mas w stosunku 60/40 (przód/tył). Pojazd gotowy do ścigania waży 10 ton i jest to mniej niż w roku ubiegłym.
Pozostałe modele oparte są na zawieszeniu zależnym z resorami piórowymi. Dysponują one silnikami DAF o zmienionej charakterystyce. Moce tych jednostek wahają się od 600 do 750 KM. Poszczególne zespoły charakteryzują różne masy i sposoby przygotowania do pokonania trasy rajdu.

Z marką Renault związane są już pierwsze starty ciężarówek w Dakarze. Ściślej mówiąc, chodzi o marką Saviem, która należała już wtedy do Renault. Pomysł stworzenia trzeciej, obok motocykli i samochodów, kategorii pojazdów, podsunął organizatorom dziennikarz Thierry de Saulieu. Narodził się jednak w następstwie małego oszustwa. Otóż na rajdzie l’Abidjan-Nice wystartowała ciężarówka Saviem TP3 4x4 (u nas znana jako Avia). W jej dowodzie znalazły się dwa wpisy - nie do końca zgodne z prawdą. Pod nazwą pojazdu zaistniała marka Sinpar, a w rubryce określającej masę całkowitą wpisano... 3 tony. W trakcie badania technicznego była to główna kartą przetargową, dzieki której pojazd został dopuszczony do rajdu. Zdarzenie to przyczyniło się do tego, by Dakar na dobre, już oficjalnie zaakcpetował w swych szeregach ciężarówki. Później zdarzały się jeszcze podobne historie związane z naciąganiem prawdy, ale o tym innym razem...

Tegoroczna edycja gościła tylko trzy francuskie ciężarówki. To dziwne, zwłaszcza, że kilka lat temu stanowiły one główne wsparcie transportowe dla całej logistyki rajdu. Keraxy, bo nich mowa, pojawiały się w różnych konfiguracjach, wagowo-mocowych. W Ameryce Południowej ciężarówki Renault były pojazdyami serwisowymi firmy Sherpa Services:

560 DARROUX Roger (FRA), MARTINEZ Jean-Jacques (FRA) i VIGNAUT Jean Philippe (FRA), RENAULT KERAX 420DCI 4x4

567 BOUCOU Michel (FRA), CORNILLE Franck (FRA) i DE CAMPOS MARTINS JOSE JOAQUIM (FRA), RENAULT KERAX 420DCI 6x6

573 GINESTA Georges Gabriel (AND), GONZALEZ Enrique (ESP) i MATONS CAMPOS Oscar (ESP), RENAULT KERAX 420DCI 4x4
No i na końcu ostał się Mercedes. Gwiazda na masce i gwiazda starszych edycji. Teraz bardziej utożsamiany jest z pojazdem obsługi zaplecza technicznego i logistycznego. Do takich zadań należy wybierać sprzęt solidny, trwały i bezawaryjny. Taką renomę wyrobił sobie na przestrzeni lat. Zdarzają się też pojazdy o zacięciu sportowym.
Tegoroczni uczestnicy to:

526 ELFRINK Johan (NLD), HORTULANUS Enno (NLD), MERCEDES AXOR – pojazd rajdowy, stworzony do ścigania się. Waży 7200 kg, napędza go sześciocylindrowy silnik OM926, który generuje moc na poziomie 500 KM. Rozkład mas w stosunku 60/40. Kierowca jest uczestnikiem wielu imprez sportowych i ma w dorobku wiele wysokich lokat.

532 DEL ZOTTO GERARDO (ARG), DEL ZOTTO FLAVIO (ARG), MEMI Andres Gaston (ARG), MERCEDES 18.44 AK 4X4. Epsilon Team będący szybkim serwisem na trasie.

548 BESNARD Sylvain (FRA), FALLOUX NICOLAS (FRA), LALICHE SYLVAIN (FRA), MERCEDES ACTROS 6X6. Zaplecze techniczne dla zespołu Toyota Imperial, którego kierowcą jest Giniel de Villiers. Kierowca nie po raz pierwszy siedzi za sterami ciężarówki na dakarowej trasie.

550 LACOURT Serge (FRA), DEBEUGNY Vincent (FRA), PACQUELET Thierry (FRA), MERCEDES 6X6. Wsparcie dla francuskiego zespołu Dessoude Team, który w tym roku wystawił wiele ciekawych pojazdów.

561 SAUMET Michel (FRA), SAUMET Julien (FRA), MERCEDES 1935 AK. Zespół ważny dla redakcji “Terenowo.pl” z dwóch powodów. Wspiera polską załogę Beaupre/Lisicki oraz wiezie na swoich płaszczyznach logo naszej redakcji. Ojciec i syn od lat parają się serwisem na rajdach typu maraton. Dakar to ich życie. Wielokrotnie zamieniają się miejscami za kierownicą Mercedesa, gdyż każdy z nich kocha jeździć. Nasz załoga zaufała im ponownie. Pierwszy raz miało to miejsce na Silk Way Rally w 2011 roku. „Zdobyliśmy wspólne doświadczenie na Silk Way Rally i teraz chcemy im pomóc w dotarciu do Limy” - mówi Julien Saumet, syn Michela, który od czterech lat towarzyszy ojcu.
563 PAVLOV Dmitry (RUS), UPERENKO Oleg (RUS), CIRULIS GINTS (LVA), MERCEDES 1935. Serwis łotewskiego zespołu Reautosklubs, który może pochwalić się dwudziestoletnim doświadczeniem w różnych rajdach – od płaskich po cross-country.

565 MARTIN Denis (FRA), CLOS JEAN (FRA), MERCEDES 2635. Kolejne wsparcie dla naszego, polskiego zespołu. Tym razem dla Unimoga R-Six Team rodziny Szustkowskich i Jarosława Kazberuka.

571 STAM Teun (NLD), BEEFTINK Eddie (NLD), BOGAART Rob (NLD), MERCEDES AXOR 4x4. Załoga, która porusza się podobnym pojazdem i z podobnymi założeniami jak ta z numerem 526.

575 PREMAT PHILIPPE (FRA), MISSAGIA ARNAUD (FRA), ROSSOUW CHARLES (ZAF), MERCEDES ACTROS 6X6. Kolejny pojazd wsparcia dla zespołu Toyota Imperial, który po latach zaskakuje swoją efektywnością.

576 AGUIRREGAVIRIA Alex (ESP), COMALLONGA Jordi (ESP), MOISET FERRER GABRIEL (FRA), MERCEDES. Serwis argentyńskiego zespołu Jaton Racing. Ciekawe jest to, że miejscowi korzystają z usług kierowców ze starego lądu. Miłe.

Tekst: Kamel, Foto: finstral-rally.com, reautoklubs.lv, Piotr Wyczyński

CZYTAJ TAKŻE PREZENTACJE:  HINO, MAZ, UNIMOG i LIAZ, MAN, IVECO, TATRA, KAMAZ