Patrząc w przyszłość – hybrydowy pick-up Mitsubishi Concept GR-HEV

_DLS1185Myśląca dalekowzrocznie firma Mitsubishi Motors od kilku lat opracowuje pełną gamę pojazdów z napędem elektrycznym – modele wyłącznie z napędem elektrycznym (EV), elektryczne pojazdy hybrydowe (HEV) oraz elektryczne pojazdy hybrydowe typu plug-in (PHEV). Zwiastunem tej gamy jest Mitsubishi Concept GR-HEV – The Sport Utility Hybrid Truck - sportowo-użytkowy pickup z napędem hybrydowym, który debiutuje właśnie na salonie samochodowym w Genewa 2013.

ZOBACZ TAKŻE: Mitsubishi Outlander PHEV – 3 silniki, ale zużycie paliwa tylko 1,63 l/100 km

Mitsubishi Outlander PHEV dowiodło już, że mariaż elektrycznego układu napędowego i masywnego nadwozia typu crossover z segmentu D sprawdza się bez zarzutu. Dla MMC jedyne kolejne, logiczne posunięcie to pójście o krok dalej i przystosowanie elektrycznego układu napędowego do jeszcze większego, bardziej wytrzymałego i sportowego pojazdu, który ma posiadać walory rekreacyjno-praktyczne. To przekonanie stanowi bezpośrednią przyczynę powstania koncepcyjnego pojazdu Mitsubishi Concept GR-HEV. Po raz pierwszy w historii firmy Mitsubishi Motors napęd hybrydowy HEV zastosowano w pickupie o ładowności jednej tony.

Nowy pojazd koncepcyjny może być kolejnym modelem wykorzystującym architekturę Dual Design, bowiem Mitsubishi Motors wprowadza zupełnie nowe rozwiązania w zakresie napędu HEV. Samochód wyposażony został w wysokoprężny silnik Mitsubishi 2.5 Clean Diesel oraz zamontowany z przodu motor elektryczny i przekładnię automatyczną, które kontroluje elektroniczny system operacyjny. Wraz z akumulatorami bezpiecznie umieszczonymi w ramie podłużnicowej i przez nią chronionymi, podzespoły te są dodatkowo zabezpieczone przez belki wzmacniające.

Prostszy i tańszy od EV oraz PHEV, układ napędowy HEV to rozwiązanie, które najlepiej sprawdzi się w codziennej eksploatacji pickupów, i jednocześnie idealny nośnik dla ekologicznych ambicji MMC realizowanych w najdalszych nawet zakątkach globu. Firma postawiła sobie bowiem za cel redukcję emisji CO2 poniżej 149 g/km, czyli do poziomu znacznie niższego niż średnia w segmencie.

Poza pionierskim wykorzystaniem w pickupie o ładowności 1 tony napędu hybrydowego połączenie silnika elektrycznego z jednostką Diesla przynosi dalsze korzyści, takie jak szybka reakcja silnika elektrycznego poprawia przyspieszenie jednostki Diesla, silnik elektryczny zwiększa maksymalny moment obrotowy silnika Diesla, przyspieszanie i jazda z dużą prędkością są cichsze, a emisja CO2 przez silnik Diesla jest niższa.

Takie połączenie zapewnia także dostęp do energii elektrycznej na żądanie, dzięki gniazdu AC (100V~240V), które może zastąpić generator prądu lub na przykład pozwolić na korzystanie ze 100V wyciągarki oraz pozwala na jazdę w trybie elektrycznym na krótkich dystansach.

Koncepcyjny pickup Mitsubishi Concept GR-HEV wykorzystuje również technologię napędu na cztery koła znaną z innych modeli Mitsubishi oraz zintegrowany system kontroli dynamiki (S-AWC), dzięki czemu pojazd zachowuje się przewidywalnie niezależnie od warunków drogowych. Dobrany specjalnie do napędu HEV system S-AWC dopasowuje osiągi i siłę hamowania do każdego trybu pracy (2L, 4H, 4HL, 4LL) wybranego przez kierowcę co pomaga mu prowadzić auto w szczególnie trudnych warunkach.

Nowoczesne nadwozie pojazdu ma długość 5,42 m, szerokość 1,93 m  wysokość 1,77, podwójną kabinę pasażerską i odznacza się muskularną, atletyczną sylwetką, którą podkreśla ostra, wyrazista linia boczna, rozciągająca się od przednich reflektorów po dynamicznie wznoszącą się linię przewężenia. Bazując na stylistyce opracowanej dla potrzeb współczesnej odmiany modelu L200, Concept GR-HEV wygląda na typowego pickupa. Skrzynia ładunkowa stanowi naturalne przedłużenie kabiny pasażerskiej. Stylistyka kabiny i przodu nadwozia znajduje odzwierciedlenie w jego tylnej części – szeroko otwartych, trapezoidalnych wnękach kół, wyraziście poprowadzonej linii tylnej ściany skrzyni ładunkowej oraz spiralnych kloszach tylnych świateł. Kształt tylnych świateł LED przywodzi na myśl układankę z diamentów w precyzyjnie wykonanej biżuterii.

MM, fot. Mitsubishi, Newspress