Modernizacja klasyka, czyli Unimog 2014 z Euro VI

Uni_Euro6_4Mercedes-Benz Special Trucks zaprezentował nowatorski napęd o klasie emisji spalin Euro VI oparty na kompaktowym podwoziu. Pojazd stworzono na bazie średniego typu U 400 i zwiastuje rozwiązania, które Mercedes-Benz zamierza zastosować w przyszłym Unimogu. Seryjna produkcja tego modelu ruszy w nadchodzącym roku.

ZOBACZ TAKŻE: Universal Motor Gerät, czyli Kamel za kierownicą Unimoga U20

W celu osiągnięcia normy Euro VI w Unimogu zastosowana zostanie nowa generacja silników OM 934/936 o pojemności skokowej 5,1 lub 7,7 l i z czterema lub sześcioma cylindrami, wyprodukowanych przez Mercedes-Benz. Generacja ta będzie nosiła nazwę BlueEfficiency Power. Zespoły napędowe charakteryzują się przyjaznością dla środowiska, niskim poziomem emisji spalin, a także dużą ekonomicznością dzięki trwałości, niewielkiemu zużyciu paliwa, dodatków AdBlue i oleju silnikowego, a także długimi okresami pomiędzy kolejnymi przeglądami.

Nowe silniki prezentują liczne udoskonalenia techniczne. Głowica cylindra z czterema zaworami na każdy cylinder dzięki dużemu zawirowaniu powietrza wewnątrz gwarantuje szybkie reagowanie na pedał gazu. Głowica cylindra i skrzynia korbowa połączone są ze sobą za pomocą sześciu śrub na każdy cylinder. Skutkuje to bardzo sztywnym i tym samym stabilnym zespoleniem. Znajdujące się na górze dwa wałki rozrządu do uruchamiania zaworów są zbudowane i oparte na wydrążonym wałku ze zmniejszonymi popychaczami. Konstrukcja tego rodzaju jest lekka i stabilna.

Uni_Euro6Do udoskonaleń nowego OM 936 należy VCP (Variable Camshaft Phase). Pod tym pojęciem kryje się regulowany wał rozrządu – pierwszy tego typu wał rozrządu w silniku wysokoprężnym w ogóle. Regulacja umożliwia łatwiejszą regenerację filtra cząstek stałych. Jeżeli konieczna będzie regeneracja, to czasy otwarcia zaworów dostosowane zostaną do wyższego poziomu temperatury w ciągu spalinowym.

Przy przetwarzaniu spalin w przypadku obu silników postawiono na technologię BlueTec-6 firmy Mercedes-Benz – zamknięty filtr cząstek w połączeniu z systemem SCR, stosowanym z powodzeniem od lat przez Mercedes-Benz, idealnie się uzupełniają. Zastosowanie technologii BlueTec-6 sprawia, że emisje cząstek zredukowane są do prawie zerowego poziomu wykrywalności, a emitowany tlenek azotu dzięki wtryskowi AdBlue w dołączonym katalizatorze SCR ulega rozkładowi na nieszkodliwe składniki powietrza.

Nowe silniki przekonują możliwością niemal natychmiastowego zwiększenia obrotów i imponującym nabieraniem mocy przy równej pracy silnika. Wysoki moment obrotowy już przy niskich obrotach umożliwia niezależne i ekonomiczne nabieranie mocy przy obrotach niewiele wyższych od tych na biegu jałowym. Jest to istotne w przypadku typowego zastosowania pojazdu jako nośnika urządzeń, gdzie najważniejsze są duża siła pociągowa i wytrzymałość.

Uni_Euro6_02Nowy Unimog czerpie korzyści ze zmniejszenia rozmiarów wysoce wydajnych jednostek napędowych: czterocylindrowy OM 934 ma wydajność, jaką do tej pory osiągały tylko silniki sześciocylindrowe. Jest on również wbudowany w bazę pojazdu.

Dzięki nowym silnikom zwiększy się także moc Unimoga. Po raz pierwszy Unimog z silnikiem sześciocylindrowym osiąga moc 220 kW (299 KM). Przenoszenie mocy w nośniku urządzeń z napędem na cztery koła następuje poprzez skrzynię biegów znaną z innych modeli Unimoga. Została ona wzmocniona, tak jak osie przednie, i dostosowana do zwiększonego do 1200 Nm momentu obrotowego. Dzięki konstrukcji zoptymalizowanej pod względem masy i większemu dopuszczalnemu obciążeniu osiągnięto jeszcze lepszy bilans powierzchni ładunkowej niż w obecnym modelu.

Nowe części pojazdu, takie jak filtr cząstek stałych do silników diesla i bardziej wydajne silniki z większymi systemami chłodnic, wiążą się z większą masą pojazdu. Aby temu zaradzić, projektanci modelu Unimog konsekwentnie wdrażali zoptymalizowaną wagowo konstrukcję, nie naruszając przy tym legendarnej stabilności i wytrzymałości modelu. Dotyczy to chociażby otworów w ramach oraz zastosowania kół aluminiowych. Koła z metali lekkich sprawdziły się już w samochodach ciężarowych używanych na budowach i do celów komunalnych. Niezmienioną powierzchnię ładunkową zapewnia także nieznaczne podniesienie dopuszczalnej masy całkowitej.

Uni_Euro6_03Znaczna wielkość silnika o klasie emisji spalin Euro VI, wynikająca z dużych rozmiarów chłodnicy i dodatkowych filtrów cząstek stałych, została zrekompensowana przez projektantów poprzez nowe ułożenie komponentów. Elementy chłodzenia zostały zainstalowane w dwóch miejscach podwozia. Większe zapotrzebowanie na chłodzenie silnika w przypadku klasy emisji spalin Euro VI spełnia między innymi zoptymalizowany opływ powietrza wokół silnika. Nowa koncepcja chłodzenia umożliwia także łatwiejsze serwisowanie.

W porównaniu z obecnym modelem rozstaw kół w nowym Unimogu zmniejszy się o nawet osiem centymetrów. Mimo konieczności zwiększenia rozmiarów pojazdu w celu spełnienia wymogów Euro VI model Unimog zachował jednak kompaktowość jako jedną ze swoich unikalnych cech.

Jego nowa generacja jest bardziej przyjazna dla środowiska i ekonomiczniejsza, a przed wprowadzeniem jej na rynek rekonstrukcji ulegną także takie aspekty pojazdu jak wydajność, przyjazność dla użytkownika, napęd, ergonomiczność i bezpieczeństwo.
MM