TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Gdy Yamaha Raptor 660 pojawiła się na rynku w roku 2001, w zasadzie nie miała konkurencji. Jedynym quadem sportowym, który dysponował wówczas podobną mocą, był mało zwinny i niezbyt skoczny Bombardier DS 650. O ile kanadyjski quad świetnie sobie radził w rajdach pustynnych (m.in. wielokrotnie zwyciężał "Dakar"), o tyle nie miał większych szans w rywalizacji na torach motocrossowych czy trasach enduro, gdzie był "objeżdżany" przez (teoretycznie) wolniejsze i słabsze quady. Japoński Raptor 660 - z niesamowicie mocnym, czterosuwowym silnikiem - z miejsca więc zdobył serca zawodników na całym świecie. Już w pierwszych miesiąc produkcji po Yamahę ustawiła się kolejka chętnych, a producent nie nadążał, by zaspokoić popyt w samych tylko Stanach Zjednoczonych.
Największą zaletą pojazdu był oczywiście nowoczesny silnik, którego konstrukcja po części była wzorowana na jednostce niemieckiego motocykla MZ Baghira 660. Jego moc była tak duża, że potrafiła przestraszyć nawet doświadczonych zawodników - przy gwałtowniejszym naciśnięciu manetki Raptor bez większego zastanowienia stawał na tylnych kołach, i to nawet na trzecim biegu! Wzmocnione sprzęgło i precyzyjna, 5-biegowa skrzynia zwiększały pewność siebie podjeżdżających na start zawodników, którzy w razie problemów na trasie zawsze mogli skorzystać z biegu wstecznego, co w quadach sportowych było rzadkością.
Yamaha Raptor nie wszystkim jednak przypadła do gustu. Quad charakteryzował się niezbyt dużym rozstawem osi i był stosunkowo wąski, co przy jego dość znacznej wysokości i niskiej masie sprawiało, iż jeździec odnosił wrażenie, jakby dosiadł narowistego rumaka. Z pewnością nie był to pojazd dla początkujących, a i doświadczeni zawodnicy stosowali różna zabiegi (montując dystanse i wymieniając felgi) w celu podniesienia jego stabilności. W pierwszych dwóch latach produkcji w Raptorze "lubił" się ponadto psuć rozrusznik, nie radzący sobie z dużym momentem obrotowym silnika, a także skrzynia biegów, w której zawodził zwłaszcza drugi bieg.
Poprawiony model sportowej Yamahy ma opinię bezawaryjnego. Ewentualne problemy są wynikiem nieprawidłowej obsługi pojazdu bądź jego eksploatacji w trudnym terenie. Słabe smarowanie może spowodować zużycie łańcucha rozrządu. Szybka jazda po bezdrożach naraża na uszkodzenie przód ramy oraz elementy zawieszenia. Mocne uderzenie w kamień może spowodować na przykład pęknięcie ramy w miejscu mocowania wahacza.
Od 2006 roku Raptor 660 ma już swego następcę - jest nim Yamaha Raptor 700 wyposażony w silnik z elektronicznym wtryskiem paliwa. Komu nie wystarczał starszy model, zdolny osiągać ponad 100 km/h, ten powinien rozważyć kupno nowego, który bez kłopotu rozpędza się nawet do 125 km/h. Raptor lubi szybką jazdę, ale najchętniej - dla rekreacji. Z myślą o sporcie wyczynowym Yamaha od kilku lat produkuje bowiem mniejszy, ale za to bardziej zwinny i stabilny, a przy tym równie szybki model YFZ 450.
text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro, Yamaha
Największą zaletą pojazdu był oczywiście nowoczesny silnik, którego konstrukcja po części była wzorowana na jednostce niemieckiego motocykla MZ Baghira 660. Jego moc była tak duża, że potrafiła przestraszyć nawet doświadczonych zawodników - przy gwałtowniejszym naciśnięciu manetki Raptor bez większego zastanowienia stawał na tylnych kołach, i to nawet na trzecim biegu! Wzmocnione sprzęgło i precyzyjna, 5-biegowa skrzynia zwiększały pewność siebie podjeżdżających na start zawodników, którzy w razie problemów na trasie zawsze mogli skorzystać z biegu wstecznego, co w quadach sportowych było rzadkością.
Yamaha Raptor nie wszystkim jednak przypadła do gustu. Quad charakteryzował się niezbyt dużym rozstawem osi i był stosunkowo wąski, co przy jego dość znacznej wysokości i niskiej masie sprawiało, iż jeździec odnosił wrażenie, jakby dosiadł narowistego rumaka. Z pewnością nie był to pojazd dla początkujących, a i doświadczeni zawodnicy stosowali różna zabiegi (montując dystanse i wymieniając felgi) w celu podniesienia jego stabilności. W pierwszych dwóch latach produkcji w Raptorze "lubił" się ponadto psuć rozrusznik, nie radzący sobie z dużym momentem obrotowym silnika, a także skrzynia biegów, w której zawodził zwłaszcza drugi bieg.
Poprawiony model sportowej Yamahy ma opinię bezawaryjnego. Ewentualne problemy są wynikiem nieprawidłowej obsługi pojazdu bądź jego eksploatacji w trudnym terenie. Słabe smarowanie może spowodować zużycie łańcucha rozrządu. Szybka jazda po bezdrożach naraża na uszkodzenie przód ramy oraz elementy zawieszenia. Mocne uderzenie w kamień może spowodować na przykład pęknięcie ramy w miejscu mocowania wahacza.
Od 2006 roku Raptor 660 ma już swego następcę - jest nim Yamaha Raptor 700 wyposażony w silnik z elektronicznym wtryskiem paliwa. Komu nie wystarczał starszy model, zdolny osiągać ponad 100 km/h, ten powinien rozważyć kupno nowego, który bez kłopotu rozpędza się nawet do 125 km/h. Raptor lubi szybką jazdę, ale najchętniej - dla rekreacji. Z myślą o sporcie wyczynowym Yamaha od kilku lat produkuje bowiem mniejszy, ale za to bardziej zwinny i stabilny, a przy tym równie szybki model YFZ 450.
text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro, Yamaha
Yamaha Raptor 660 | dane techniczne |
Silnik | 660 ccm, jednocylindrowy, czterosuwowy, pięciozaworowy, jeden wałek rozrządu, chłodzenie cieczą |
Moc maksymalna | b.d. |
Maks. moment obrotowy | 51 Nm przy 5500obr./min |
Prędkość maksymalna | ponad 100 km/h |
Zużycie paliwa | b.d. |
Skrzynia biegów | 5-biegowa manualna skrzynia + bieg wsteczny, z biegiem wstecznym |
Przeniesienie napędu | 4x2, łańcuch |
Rozruch | elektryczny |
Zawieszenie przód | niezależne, podwójne wahacze, maks. skok 23,1 cm, regulowany skok (5 ustawień) |
Zawieszenie tył | aluminiowy wahacz, maks. skok 22,1 cm, pełna regulacja dobicia, odbicia i napięcia sprężyny |
Hamulce | przód: podwójny, hydrauliczny, tarczowy tył: hydrauliczny, tarczowy |
Ogumienie | przód: 21 x 7-10, tył: 20 x 10-9 |
Dł./szer./wys./rozstaw osi | 182,9/ 110,0 / 115,0 / 124,5 mm |
Masa własna (sucha) | 180,5 kg |
Zbiornik paliwa | 14,5 l |
Udźwig bagażników (przód i tył) / uciąg | nie dotyczy |
Cena | rocznik 2005 - 15-21 tys. zł |