Audi Q3 – królewicz z Ingolstadt

AudiQ3_119Zapowiadana od dawna premiera Audi Q3 stała się faktem. Nowy SUV z Ingolstadt wjeżdża na rynek z zadaniem pokonania bestsellerowego BMW X1.

Audi Q3 zbudowane zostało na platformie Volkswagena Tiguana. Dostępne będzie z napędem 4x4 (Haldex) lub – jako tańsza opcja - z napędem tylko na przednie koła.

Pod względem stylistyki nadwozia samochód wyraźnie rozpoznawalny jest jako członek rodziny „Q”. Z przodu - muskularny grill, klinowy kształt reflektorów i duże wloty powietrza; boczna powierzchnia poniżej szyb dzielona jest charakterystyczną linią tornado; pokrywa bagażnika umocowana jest podobnie jak u starszych braci Q5 i Q7.

Auto ma 4,39 m długości, 1,83 m szerokości i 1,60 m wysokości, wliczając relingi dachowe. Jego współczynnik oporu powietrza to 0,32. Ciekawostką jest, że pokrywa silnika i pokrywa tylna wykonane są z aluminium. Dzięki temu w wersji z napędem na przednie koła masa nowego Audi to tylko 1.500 kilogramów.

Na początku Audi Q3 wejdzie na rynek z trzema jednostkami napędowymi - dwoma silnikami benzynowymi i jednym silnikiem TDI. Kolejna jednostka wysokoprężna zostanie wprowadzona trochę później. Wszystkie silniki są czterocylindrowe, a ich pojemność wynosi 2 litry. Gwarantują wysoką wydajność oraz moment obrotowy od 280 do 380 Nm.

Silniki 2.0 TFSI dysponują mocą 125 kW (170 KM) i 155 kW (211 KM). W mocniejszej wersji Audi Q3 będzie przyspieszało od zera do 100 km/h w 6,9 sekundy i osiągnie prędkość maksymalną 230 km/h. Silnik 2.0 TDI dysponuje  mocą 130 kW (177 KM), a nieco później pojawi się jednostka o mocy 103 kW (140 KM). We współpracy z napędem na przednie koła motor 140 KM będzie zużywać średnio mniej niż 5,2 litra paliwa na 100 km.


Obie jednostki TFSI i najmocniejszy TDI współpracują z napędem na wszystkie koła - quattro. W Audi Q3 z systemem stabilizacji toru jazdy ESP zintegrowana jest elektroniczna blokada poprzeczna, która reguluje rozkład momentu obrotowego na koła przez ledwo wyczuwalne hamowanie. Na życzenie dostępny będzie w przyszłości asystent ruszania i asystent podjazdu.

Q3 z silnikiem 2.0 TDI o mocy 103 kW (140 KM) i napędem na przednie koła oraz jednostka 2.0 TFSI quattro o mocy 125 kW (170 KM) wyposażone są w  manualną skrzynię 6-biegową. Natomiast silniki TDI o mocy 130 kW (177 KM) i TFSI o mocy 155 kW (211 KM) współpracują z napędem quattro i  dynamiczną 7-biegową przekładnią S-tronic, obsługiwaną na życzenie za pomocą dźwigienek przy kierownicy. Jeżeli kierowca wybierze w systemie Audi drive select tryb „efficiency” podczas fazy wybiegu podwójne sprzęgło jest rozłączone i pozwala Q3 toczyć się swobodnie, co zmniejsza jeszcze zużycie paliwa.

Audi Q3 zejdzie z taśmy produkcyjnej z 16-calowymi obręczami kół ze stopu metali lekkich oraz oponami w rozmiarze 215/65, najmocniejsze wersje silnikowe występują z 17-calowymi obręczami. Na życzenie można zamówić koła o średnicy od 17 do 19 cali. 17-centrymetrowy prześwit nie rzuca na kolana, ale umożliwi jazdę w bardziej zróżnicowanym terenie.

Wnętrze Q3, które wyraźnie inspirowane było modelem A1, zostało oczywiście komfortowo wyposażone, a lista opcji ciągnie się niemal w nieskończoność. Wśród nich jest m.in. kolorowy wyświetlacz wielkości do 7-cali, komputer pokładowy z programem „efficiency”, pakiet oświetlenia wykorzystujący diody, szklany dach panoramiczny, pakiet schowków, kluczyk komfortowy z możliwością wygodnego dostępu do pojazdu i uruchamianiem silnika za pomocą przycisku czy dwustrefowa klimatyzacja automatyczna. Bogata oferta Infotainment obejmuje m.in. system nawigacji z twardym dyskiem, MMI Navigation plus oraz Bose Surround Sound System z efektownie podświetlonym głośnikiem niskotonowym z przodu, telefon samochodowy z Bluetooth i hotspotem Wi-Fi, dzięki któremu Q3 potrafi łączyć się w pełni z Internetem.

W bagażniku Audi Q3 zmieści się sprzęt rekreacyjny i sportowy. Jego pojemność to 460 litrów, składając tylne siedzenia można ją zwiększyć do 1365 litrów. Samochód jest przystosowany do holowania przyczepy o masie do 2,0 ton.

Q-trójka produkowana będzie w hiszpańskim Martorell koło Barcelony. Polskich cen jeszcze nie znamy, ale za granicą (Niemcy) najtańsze wersje mają kosztować minimum 29900 Euro.
AK