TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Zwyciężając finałową rundę Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych – rajd Baja Inter Cars, Marcin Łukaszewski i Magdalena Duhanik zapewnili sobie triumf w końcowej klasyfikacji mistrzostw. Na poligonach w Żaganiu i Szprotawie załoga Forda Rangera skutecznie odparła ataki Miroslava Zapletala i Bartosza Momota, oraz Pawła Molgo i Rafała Martona.
Sobotni prolog rajdu wygrali Miroslav Zapletal i Bartosz Momot, którzy przed zawodami zachowali jeszcze szansę na tytuł mistrzowski. Tuż za ich plecami, z kilkusekundowymi stratami, uplasowali się liderujący w klasyfikacji generalnej sezonu Marcin Łukaszewski i Magda Duhanik, oraz powracający na trasę po długiej przerwie Paweł Molgo i Rafał Marton. Od początku wiadomym więc było, że zacięta walka o końcowy triumf toczyć się będzie do samej mety. Drugi z sobotnich oesów o długości ponad 34 km padł łupem Marcina i Magdy, którzy objęli prowadzenie w rajdzie.
W niedzielę rozegrano trzy oesy – na najdłuższym z nich, liczącym prawie 78 kilometrów długości odcinku „Karliki”, który zawodnicy pokonywali dwukrotnie, Marcin i Magda za każdym razem meldowali się na linii mety z najlepszym rezultatem, wyprzedzając konkurencyjne ekipy. Jedynie na krótszym oesie, który był powtórzeniem sobotniego prologu, Toyota NAC Rally Team była szybsza od rywali.
Zwycięstwo i tytuł Magda skomentowała z entuzjazmem: - Wciąż nie mogę uwierzyć – ostatnie lata, kiedy ocieraliśmy się o tytuł, nauczyły nas wiele pokory. Tym razem wszystko zagrało: samochód sprawował się znakomicie, trasa była trudna, ale świetnie oznaczona – nawet jak w pewnym momencie skleiły mi się wilgotne kartki roadbooka, łatwo było wychwycić błąd.
Świetna jazda Marcina i Magdy nie budzi wątpliwości, niestety Hummer Miroslava Zapletala i Bartosza Momota nie był całkowicie sprawny.
- Już od drugiego odcinka pojawiły się problemy z mocą, samochód jechał na góra 70 procent możliwości – mówi Momot. – Mechanicy sprawdzili, co mogli, wymieniliśmy świece, ale nie znaleźliśmy przyczyny problemu. Nie udało się obronić tytułów mistrzowskich, ale trudno – takie są rajdy. Gratulujemy Marcinowi i Magdzie!
Sumaryczny czas osiągnięty przez Pawła Molgo i Rafała Martona dawał im drugie miejsce w końcowej klasyfikacji zawodów, ale sędziowie dopisali do ich wyniku 30 minut kary za jazdę poza trasą, co zepchnęło ich tuż poza podium.
- Nie zgadzam się z karą i na pewno będziemy się od niej odwoływać – mówi ze spokojem Paweł Molgo. – Jechaliśmy po trasie, kierując się roadbookiem, więc interpretacja sędziów jest według mnie niesłuszna i zupełnie jej nie rozumiem. Sroga kara, którą niesłusznie otrzymaliśmy, wprowadzane w ostatniej chwili zmiany w programie rajdu, brak informacji sprawiają, że organizacji rajdu niestety nie oceniam zbyt pozytywnie. Podchodzę do tego jednak bez emocji, bo cel naszego występu – choć zawsze staram się walczyć o zwycięstwo – był inny. Przede wszystkim chcieliśmy przetestować auto i nowy silnik, sprawdzić siebie, przypomnieć sobie – po długiej przerwie – rajdowy fach. Przedrajdowe założenia spełniliśmy – auto zostało sprawdzone i ani razu nie zawiodło, z oesu na oes jechaliśmy coraz pewniej i szybciej. Z Toyotą natychmiast znalazłem nić porozumienia, finałowy odcinek pokonaliśmy niemal w tym samym czasie co zwycięzcy, poprawiając się o 2 minuty w porównaniu do pierwszego przejazdu. Niedużo brakowało, a moglibyśmy powalczyć o zwycięstwo.
Na 3. pozycji sklasyfikowani zostali zawodnicy jadący autem grupy TH: Krzysztof Antończak i Andrzej Mańkowski, zaś na 5. – zwycięzcy „seryjnej” grupy T2 Robert Kufel i Daniel Dymurski.
Ciekawy pojedynek obserwowaliśmy również w Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych. Walczący o zwycięstwo w tej kategorii Jacek Soboń i Kacper Jeneralski pokazali klasę, wygrywając drugi przejazd Karlików o blisko 11 minut! To jednak nie wystarczyło, żeby odrobić karę 12 minut, jaką zainkasowali za spóźnienie, i odrobić stratę do najszybszych w RPPST - Adama Bilińskiego i Artura Jandy.
– Mieliśmy dobre tempo i to jest najważniejsze – skomentował Soboń. – Warunki na trasie były naprawdę ciężkie – w otwartym samochodzie, w błocie szybko parują szyby i wszystko jest wilgotne, a to nie pomaga w szybkiej jeździe. Cieszę się, że udało się obronić tytuł. Mogę też zdradzić, że praktycznie wszystko jest już dograne i w przyszłym sezonie pojawię się w rajdówce z grupy TH w mistrzostwach Polski!
Wysoko sklasyfikowano też najlepszą załogę z grupy S2 (auta zbliżone do seryjnych) – duet Dariusz Krzywkowski i Bartłomiej Krzywkowski zajął czwartą lokatę w klasyfikacji generalnej pucharu.
Najtrudniej na poligonie w Żaganiu mieli chyba jednak zawodnicy rywalizujący w Pucharze Polski w Rajdach Baja. To motocykliści, kierowcy quadów i załogi UTV. Tylko trzech śmiałków zdobyło się na odwagę, by rywalizować z poligonem za kierownicą motocykla. Z tego grona najlepszy okazał się Jacek Bartoszek. Zacięta rywalizacja toczyła się wśród kierowców quadów. Na trasie dominowały Can-Amy Renegade, a czołową szóstkę na mecie dzieliło zaledwie kilka minut! Po zwycięstwo sięgnął Arkadiusz Lindner. W grupie pojazdów UTV trasę najszybciej pokonali Tomasz Białkowski i Dariusz Baśkiewicz (również Can-Am, ale Maverick).
MM
BAJA INTER CARS 2017 - WYNIKI KOŃCOWE RMPST | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
POZ. | NR | ZESPÓŁ SAMOCHÓD | GRUPA KLASA | POZ. GR. | CZAS KARY | ŁĄCZNY CZAS | STR. LID./POP |
1. | 102 | 2 T1 |
1 1 |
02:26:07 | 02:26:07 | ||
2. | 101 | 1 T1 |
1 2 |
02:33:06 +15:00 |
02:48:06 | +21:59 +21:59 |
|
3. | 115 | TH |
1 |
02:54:52 | 02:54:52 | +28:45 +06:46 |
|
4. | 103 | 1 T1 |
2 3 |
02:29:37 +30:00 |
02:59:37 | +33:30 +04:45 |
|
5. | 108 | 2 T2 |
2 1 |
03:05:33 | 03:05:33 | +39:26 +05:56 |
|
6. | 117 | TH |
2 |
03:10:01 | 03:10:01 | +43:54 +04:28 |
|
7. | 106 | 1 T1 |
3 4 |
03:10:24 | 03:10:24 | +44:17 +00:23 |
|
8. | 107 | 2 T2 |
3 2 |
03:12:04 | 03:12:04 | +45:57 +01:40 |
|
9. | 114 | TH |
3 |
03:13:53 | 03:13:53 | +47:46 +01:49 |
|
10. | 109 | 2 T2 |
4 3 |
03:23:40 | 03:23:40 | +57:33 +09:47 |
|
11. | 120 | OPEN |
1 |
03:25:34 | 03:25:34 | +59:27 +01:54 |
|
12. | 110 | 2 T2 |
5 4 |
03:47:51 | 03:47:51 | +01:21:44 +22:17 |
|
13. | 112 | 2 T2 |
6 5 |
03:43:24 +21:00 |
04:04:24 | +01:38:17 +16:33 |
BAJA INTER CARS 2017 - WYNIKI KOŃCOWE RPPST | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
POZ. | NR | ZESPÓŁ SAMOCHÓD | GRUPA KLASA | POZ. GR. | CZAS KARY | ŁĄCZNY CZAS | STR. LID./POP |
1. | 205 | S1 +3000 |
1 1 |
02:30:44 | 02:30:44 | ||
2. | 202 | S1 -3000 |
2 1 |
02:20:46 +12:00 |
02:32:46 | +02:02 +02:02 |
|
3. | 204 | S1 +3000 |
3 2 |
02:40:04 | 02:40:04 | +09:20 +07:18 |
|
4. | 215 | S2 | 1 | 02:44:07 | 02:44:07 | +13:23 +04:03 |
|
5. | 214 | S2 | 2 | 02:54:14 +01:00 |
02:55:14 | +24:30 +11:07 |
|
6. | 221 | S2 | 3 | 02:56:08 | 02:56:08 | +25:24 +00:54 |
|
7. | 217 | S2 | 4 | 02:56:51 | 02:56:51 | +26:07 +00:43 |
|
8. | 206 | S1 +3000 |
4 3 |
02:58:50 | 02:58:50 | +28:06 +01:59 |
|
9. | 203 | S1 +3000 |
5 4 |
03:01:17 | 03:01:17 | +30:33 +02:27 |
|
10. | 224 | S2 | 5 | 03:02:23 +02:00 |
03:04:23 | +33:39 +03:06 |
|
11. | 222 | S2 | 6 | 03:07:43 +06:00 |
03:13:43 | +42:59 +09:20 |
|
12. | 207 | S1 +3000 |
6 5 |
03:11:47 +06:00 |
03:17:47 | +47:03 +04:04 |
|
13. | 208 | S1 +3000 |
7 6 |
03:37:08 | 03:37:08 | +01:06:24 +19:21 |
BAJA INTER CARS 2017 - WYNIKI KOŃCOWE PPRB | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
POZ. | NR | ZESPÓŁ SAMOCHÓD | GRUPA KLASA | POZ. GR. | CZAS KARY | ŁĄCZNY CZAS | STR. LID./POP |
1. | 14 | UTV | 1 | 02:18:38 | 02:18:38 | ||
2. | 20 | UTV | 2 | 02:22:21 | 02:22:21 | +03:43 +03:43 |
|
3. | 4 | Q4 | 1 | 02:20:39 +02:00 |
02:22:39 | +04:01 +00:18 |
|
4. | 7 | Q4 | 2 | 02:25:46 | 02:25:46 | +07:08 +03:07 |
|
5. | 9 | Q4 | 3 | 02:27:03 | 02:27:03 | +08:25 +01:17 |
|
6. | 3 | M | 1 | 02:28:06 | 02:28:06 | +09:28 +01:03 |
|
7. | 8 | Q4 | 4 | 02:28:32 | 02:28:32 | +09:54 +00:26 |
|
8. | 5 | Q4 | 5 | 02:27:21 +02:00 |
02:29:21 | +10:43 +00:49 |
|
9. | 10 | Q4 | 6 | 02:29:31 | 02:29:31 | +10:53 +00:10 |
|
10. | 16 | UTV | 3 | 02:30:43 | 02:30:43 | +12:05 +01:12 |
|
11. | 2 | M | 2 | 02:41:42 | 02:41:42 | +23:04 +10:59 |
|
12. | 11 | Q4 | 7 | 02:40:46 +01:00 |
02:41:46 | +23:08 +00:04 |
|
13. | 15 | UTV | 4 | 02:38:23 +05:00 |
02:43:23 | +24:45 +01:37 |
|
14. | 12 | Q4 | 8 | 02:44:52 +01:00 |
02:45:52 | +27:14 +02:29 |
|
15. | 1 | M | 3 | 02:48:04 +05:00 |
02:53:04 | +34:26 +07:12 |